جهاد مقدس

ما تا ظهور تام کلمه حق ایستاده ایم

جهاد مقدس

ما تا ظهور تام کلمه حق ایستاده ایم

جهاد مقدس
بایگانی
پیوندها

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۲ ثبت شده است

۱۹
مهر

فعالیت گروهی مسلما در رسیدن به اهداف از حرکتهای فردی موثرتر می باشد اما این فعالیت گروهی یا متشکل شدن اگر از چارچوب خود پا فراتر نهد نه تنها مفید نخواهد بود بلکه اثرات مخربی بر روند رشد خواهد داشت .

در زیر شاخصه های یک تشکل یا اجتماع سالم یا مفید را مورد بررسی قرار می دهیم تا مشخص شود چرا نقش آفرینی احزاب پس از انقلاب اسلامی و حتی قبل از آن روند انقلاب را کند کرده است .

از آنجا که انقلاب اسلامی ، انقلابی به تمام معنی توحیدی است پس همه فعالیتهایی که در مسیر پیشبرد انقلاب صورت می گیرد باید در جهت حفظ روح توحیدی آن باشد تا انقلاب هیچگاه از مسیر خارج نشود. اما چون انقلاب تحت حضور امام زمان (عج) است ، و رهبری عظیم همیشه آن را در مسیر حفظ می کند ، این افراد و گروه ها هستند که اگر با روح انقلاب یکی نشوند به مرور از صحنه انقلاب محو خواهند شد. هر چند لطماتی که از این افراد و گروه ها به روند انقلاب می رسد قابل چشم پوشی نیست.

پس اولین شاخصه یک گروه وفعالیت مفید در انقلاب یکی بودن روح افراد با روح انقلاب است به گونه ای که اصول اعتقادات انقلاب با روح آنها کاملا آمیخته شده باشد . در این صورت قطعا هیچگونه عملکرد خلاف و مضر انقلاب از آنها سر نخواهد زد .

تحت این قاعده کلی قواعد زیادی قرار می گیرد . ولایت پذیری اصلی ترین شاخصه ای است که در بارور شدن فعالیت ها و اثر گذاری آنها نقش اساسی دارد؛ کسی که روح ولایت را درک کرده باشد ، باطن ولایت روحش را نورانی می کند و می تواند به نقش آفرینی موثر در حکومت و زندگی تحت لوای آرمانها انقلاب بپردازد ؛ و از آنجا که ظهور غایت انقلاب است و انقلاب زمینه حضور تام و تمام انسان کامل در عالم را فراهم می آورد تنها انسانهایی آمیخته با روح اسلام ناب می توانند به زمینه سازی ظهور بپردازند .

با توجه به نکات فوق اساسا حضور احزاب در انقلاب اسلامی امری پوچ و عامل بدبختی است ؛ چرا که از بهترین احزاب که حزب جمهوری اسلامی بود تا احزاب پوسیده و منجمد امروز هیچ کدام از شاخصه های یک حزب اسلامی برخوردار نبودند . زیرا جز چند تن از اعضای حزب جمهوری بقیه یا با اصول انقلاب اسلامی بیگانه بودند یا در ابتدای مسیر متوقف شده بودند . احزاب موجود که حتی اساسا به فهم ابتدایی از انقلاب هم نرسیده اند چه به اینکه با روح انقلاب اتصال یافته باشند .

امروز حزب در جامعه ما تنها یک عامل مخرب است و هیچ کورسویی از امید در درون حزب برای پیشبرد انقلاب دیده نمی شود. احزاب تماما توسط افرادی تشکیل و اداره شده اند که بویی از آرمانها نبرده اند و باطن خبیث و نجاست آلودشان بدترین آثار را در جامعه داشته است .

پس وظیفه هر ایرانی مسلمان پایبند به ظهور این است که در جهت روشنگری برای حذف این احزاب گندیده که بوی تعفنشان راه تنفس را بر ملت بسته است تلاش کنند و کوتاهی در این مسیر همان را رقم می زند که امسال در انتخابات دیدیم . جایی که ریا و زور و تزویر صحنه انتخابات را جوری رقم زد که منتهی به مصادره رای انقلاب شد . حرکت انقلاب را کند و ظهور رابه تاخیر انداخت.

  • خانم سخایی
۱۲
مهر

در میانه  درگیری حق و باطل که تا پیروزی حق ادامه دارد انسان عاقل تماما در تلاش است تا نام خود را در یکی از این دو جبهه ثبت کند و البته اکثر انسانها در میان فتنه ای که جبهه باطل به پا کرده و موجب پنهان ماندن جبهه حق شده همت کافی برای پس زدن غبارها ندارند و بدون آنکه بخواهند در جبهه باطل نقش آفرینی می کنندو به واسطه بی بصیرتی و بی انگیزگی بازیچه باطل می شوند. پس وظیفه ایجاب می کندتا جایی که امکان دارد به تبیین ریشه های تفکری این دو جبهه پرداخت و با ترویج تفکر صحیح در راه بیداری کل عالم قدم برداشت . 

شیوه مقایسه و  تطبیق از منظری می تواند شیوه ای بسیار موثر و کاربردی در این مسیر باشد . بنابراین با استفاده از این روش به مقایسه مقوله آزادی که از حیاتی ترین و پرجنجالترین موضوعات طول حیات بشر بوده است می پردازیم.

برای فهم مقوله آزادی در تفکر غرب که امروز مظهر تام و تمام باطل می باشد به آرای یکی از پرآوازه ترین اندیشمندان این تمدن رجوع می کنیم .جان لاک اندیشمندی که با نگاه خاص خود به طبیعت بشر و زندگی اجتماعی د رجرگه نظریه پردازان قرارداد اجتماعی نقش ایفا کرد و نظرات او بن مایه تفکری غرب قرار گرفت و تمامی مناسبات زندگی اجتماعی در غرب بر اساس نظریات امثال او شکل گرفته است.

وی وضعیت طبیعی را وضعیتی می داند که بر اساس آن می توان جایگاه قدرت دولت و... را مشخص کرد .لاک شاخصه های وضعیت طبیعی را بیان می کند اما مشخص نمی کند که این وضعیت طبیعی را از چه منابعی مورد شناخت قرار داه است و این اولین ابهام و نقطه شروع تردید در مورد اساس نظریات اوست.

در وظعیت طبیعی لاک انسانها با هم برابرند و این برابری ایجاب می کند که هیچ فردی بر دیگری برتری ناشته باشد در چنین وضعیتی حدی برای آزادی افراد وجود ندارد و هر فرد می تواند متجاوز به حدود خود را مورد مجازات قرار دهد اما چون این کار تبعاتی به دنبال دارد حکومت مدنی را پیشنهاد می دهد تا از جانب مردم امور جامعه را سامان دهد.وی در" رساله ای در باب حکومت" در تعریف آزادی محدوده آن را مشخص می کند: " گرچه در وضعیت  طبیعی وضعیت آزادی است اما این آزادی جواز بی بند و باری نیست . گرچه در این وضعیت انسان برای بهره مندشدن از خود و اموال خود آزادی نامحدودی دارد اما آزادی تباه کردن خود را ندارد" وسپس قانون طبیعی - که باز تعریف مشخصی از آن ارائه نمیدهد- را هدایت گر وضعیت طبیعی می داند و از آنجا که قانون مجری می خواهد می پذیرد که در نهایت انسانی بر انسان دیگر مسلط شود تا بتواند مجری قانون باشد و همچنان این سوال باقی است که در حالی که قانون طبیعت جاری است چگونه حاکمی که  شاخصه های الهی نداشته باشد می تواند مجری قانون طبیعت که آفریده خالق طبیعت است باشد؟

برای فهم درست اصول تفکری اسلام به تفکرات امام خمینی(قدس) رجوع می کنیم چرا که در فهم مبانی اسلامی به بالاترین فهم رسیدند و در عمل به اجرای اسلام ناب مبادرت ورزیدند .ایشان در تعیین محدوده آزادی می فرمایند: "حاکم در حقیقت قانون است همه در امان قانوند در پناه قانون اسلامند.مردم و مسلمانان در دایره مقررات شرعی آزادند یعنی بعد از آنکه طبق مقررات شرعی عمل کردند کسی حق ندارد بگوید اینجا بنشین یا آنجا برو." بنابراین در تمدن اسلامی  نظامات زندگی به گونه ای ساماندهی می شوند که در عین اینکه شرایط کامل برای عمل طبق شریعت برای همه انسانها پدید می آید هیچ انسانی از حقوق خود واز جمله حق آزادی محرو م نمی شود.


  • خانم سخایی